8 mei 2020

Houten fietsstad

Door evelders

Ruim twee jaar woon ik in inmiddels in Houten. De overgang van ‘de grote stad’ Utrecht naar het dorpse Houten was soepel en waarschijnlijk één van de beste keuzes die ik ooit heb gemaakt. Wonen in het centrum van Houten, met op loopafstand het Theater aan de Slinger, Station Houten, de Bioscoop, verschillende winkels en voor de kinderen de basisschool en middelbare school. Alles lopend kunnen doen en bovendien een veilige omgeving om kinderen te laten opgroeien.

Voor ik in Houten ben komen wonen, kende ik Houten vooral om de Rondweg waar ik ooit – in de tijd dat navigatie in de auto nog geen gemeengoed was – een leuke 30 minuten op rondgereden heb midden in de nacht. Deugdelijke bewegwijzering kende ze in Houten nog niet en mijn gebrek aan kennis van de ligging van Houten t.o.v. Utrecht hielp ook niet echt. Aangekomen op de Rondweg moest ik een keuze maken: links- of rechtsom? Het heet een rondweg dacht ik bij mijzelf en met de gedachte dat zowel links- als rechtsom je op de juiste plek zal aankomen koos ik. Blijkbaar kon ik ook nog niet zo goed kiezen.  Vele wijken in Houten ben ik voorbijgereden en in mijn beleving kwam er echt geen einde aan. Maar mijn redenatie klopte wel…. Uiteindelijk kom je op de juiste plek aan, al duurt het soms wat langer dan gewenst.

Inmiddels weet ik als inwoner van Houten dat Houten een echte fietsstad is. Houten heeft een uniek verkeerssysteem waarbij gestreefd wordt naar rustige en verkeersveilige wijken. Dit streven heeft echter ook een keerzijde. Het is natuurlijk prima (en ik juich het ook toe) dat je het autoverkeer het lastig maakt om van de ene naar de andere wijk te gaan, maar als wij grote dingen bestellen die met een (kleine) vrachtwagen gebracht worden, moeten we de vervoerder altijd vooraf inseinen dat ze in de navigatie een ander adres invoeren dan de onze. Het is al zo vaak voorgekomen dat er een busje of kleine vrachtwagen in een andere wijk is aangekomen en op hemelsbreed 300 meter van ons huis komt met een voor auto’s niet toegankelijk fietspad ertussen. Het enige dat dan nog rest is een gigantische omweg van letterlijk meer dan vijf kilometer om via de Rondweg in de juiste wijk te komen. Zonde van deze onnodige kilometers, ook voor het milieu.

Dit alles levert Houten echter wel een prestigieuze prijs op; fietsstad van het jaar. Ook in 2020 stonden ze, in het door de Fietsersbond georganiseerde onderzoek, bovenaan. Winnen deden ze echter niet, omdat naar het schijnt Houten tot 2028 niet meer meedoet. Het is mij onduidelijk waarom dit zo is. Mogen ze niet meer meedoen omdat ze te vaak hebben gewonnen? Als dat zo is krijgen we dan volgend jaar ook een diskwalificatie van Bohemian Rhapsody in de Top2000?

Voor fietsers is het dus allemaal prima geregeld in Houten. Mooie fietspaden die echt heerlijk fietsen, eigenlijk geen verkeerslichten. Het is gewoon lekker doorfietsen hier. Wat Houten echter toch een beetje vergeet is dat er ook mensen zijn die lopend door Houten heengaan. De mooie fietspaden nodigt fietsers uit om lekker op tempo te fietsen. Zeker als ze gebruik maken van een E-bike of Speed Pedelec. Oversteken over de fietspaden kan dan soms best lastig zijn.

Nu het Corona-virus mensen zoveel mogelijk thuis houdt heb ik tegenwoordig de gewoonte om ’s avonds een lange wandeling door Houten te maken. Aangezien we lekker centraal in Houten zitten, hebben we genoeg keuze voor ons wandelingen. Wat echt bijzonder is, is dat er in Houten zoveel voetpaden zijn die ineens eindigen in een stuk gras. Dat kan eens een keer gebeuren, maar ik zag er zoveel dat ik er maar eens een aantal ben gaan fotograferen.  Hieronder een selectie van deze foto’s, ik denk dat met het streven van Houten de beste Fietsstad te zijn, de voetganger wat onderbelicht is geraakt. Maar oordeel daar gerust zelf over….